תקופת מעבר, עם בוא האביב, ערב חג פסח- חג החירות , זמן מיוחד בשנה לעשות ניקיון יסודי בפנים ובחוץ, להתבונן ולהסיר את מה שלא משרת אותנו יותר: אמונות ומחשבות שליליות שמגבילות אותנו, חסמים ורגשות מודחקים. זה המסע של בני ישראל בצאתם ממצרים, מבית עבדים וזה המסע שלנו - כאן היום. 

אז מהו החמץ הפנימי?  

ההגדרה של חמץ גשמי הוא מאכל מחמשת מיני דגן ,שעבר התפחה, יותר מח"י רגעים ( 18 דקות של השהיית הבצק לפני האפייה שלו ) ההבדל היחידי בין חמץ ומצה הוא העדר של יסוד הרוח (יסוד האדמה הוא הקמח, יסוד המים הוא המים לבצק, יסוד האש הוא האפייה עצמה) שני המצבים הללו של חמץ ומצה נמצאים גם בנפש שלנו : חמץ- מצב נפשי בו שולט בנפש האדם האגו, הרגשת הישות והחשיבות העצמית, יסוד הרוח 'מנפח' את הנפש ועולה מידת הגאווה- 'כוחי ועוצם ידי עשו לי את חייל הזה', לעומת מציאות של מצה שהיא מינימליסטית , הכרה בקטנות שלי המאפשרת לי לגדול באמת.

מציאתו של חמץ בנפש נוגעת גם בתחושת ההחמצה-  כמה פעמים בחיים אמרת לעצמך: וואי למה לא עשיתי ככה? או אם רק היית עושה ככה, אז... בהחמצה  אנו עסוקות במחשבות המעכבות צמיחה והתפתחות בחיים שלנו, במחשבות העבר שלנו, בחרטה ,ברגשות אשמה , או במחשבות מרובות על העתיד , שעלולות להעלות תחושות של פחד ודאגה.

נקיון פנימי זהו נקיון מחשבתי, רגשי ואנרגטי בו אנחנו מנקות מחדרי הלב את כל המקומות שהתמלאו אבק ולא קבלו תשומת לב- להכיר בכעסים שבי, להסיר את הקנאה ,לבקש לנקות מראות קשים שנתקלתי בהם, לנקות את ערמות העצבות והייאוש שהצטברו בתוכי.  

תרגיל לביעור חמץ פנימי

לקחת עשרה פתקים ולרשום בכל אחד מהם נושא, מחשבה או רגש שאת רוצה לשחרר מהחיים שלך, בכתיבה שלך הרשי לעצמך להיות משוחררת מכבלי ההיגיון ולרשום כל העולה על רוחך בלי לחשוב האם זה אפשרי?  את הרשימה מומלץ להכין כבר בערב בדיקת חמץ לאור הנר.  את הפתקים אפשר לעטוף בנייר כסף, ויחד עם החמץ  הפיזי לשרוף למחרת בבוקר. כשהלהבות מכלות את החמץ, לראות בעניי רוחך את אותם חמצים פנימיים מתכלים ונעלמים מחייך. 

אחרי שמנקים את כל הפסולת אפשר להתבונן ,לבדוק ולהתמקד אילו איכויות את מבקשת להנכיח בחיים שלך? איך אני מחדשת את הנפש שלי ? ומכניסה בה משב רוח מרענן .
קחי דף ועט וברכי את עצמך – מה היית רוצה לזמן לחיים שלך? איזה פריחה את מאחלת לעצמך? מי האשה המשוחררת שאת רוצה להיות? אלו פעולות מיטיבות את יכולה לעשות עבור זה? את המכתב שכתבת לך , תכניסי להגדה של פסח ובחצות לילה, כששערי השמיים פתוחים תקראי לעצמך את התפילה העמוקה שלך, יש בלילה הזה הרבה כוח בפה - פה-סח, שנזכה לחירות אמיתית בגוף ובנפש, לראות ניסים ונפלאות- יחד עם האחים והאחיות שלנו שייצאו בריאים ושלמים לחופשי.

בברכת פסח כשר ושמח!


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.